Home > AGENDA > NATIONAAL CONGRES CITYMARKETING



NATIONAAL CONGRES CITYMARKETING
Maandag 4 juni

Het programma van het vijfde Nationale Congres Citymarketing (NCC) op 4 juni 2012 in gastgemeente Eindhoven is bekend. Het congresthema is "Kiezen en Delen".

Twee keynote sprekers uit wetenschap en werkveld verlenen hun medewerking. Er is voor congresdeelnemers een ruime keuze uit themasessies en tafelgesprekken, geleid door experts en ervaringsdeskundigen op het brede terrein van citymarketing en stedelijke en regionale branding.

Bijzonder element is de interactieve rondleiding op de congreslocatie Strijp-S, het nieuwe en dynamische stadsdeel op het voormalig bedrijventerrein van Philips.

Tijdens het NCC wordt ook de Nationale Citymarketing Trofee (NCT) uitgereikt.

Congresorganisator en directeur van BV De Nieuwe Aanpak Thom Ummels is enthousiast over het lustrumprogramma. "Nog meer dan de voorgaande keren hebben we aandacht voor kennisuitwisseling en het delen van werkervaringen. Daarnaast proberen we ook andere relevante stakeholders dan de gemeentelijke overheid bij het congres te betrekken".

Ummels vindt Eindhoven en Strijp-S een boeiende en eigentijdse congreslocatie. "Eindhoven neemt steeds meer een markante positie in als het gaat om het verbinden van stakeholders en het maken van scherpe keuzen in citymarketing. Ook de regionale samenwerking binnen "de slimste regio ter wereld" spreekt tot de verbeelding", aldus Ummels.

De keynote sprekers zijn prof. Frans Boekema en Ils Neuts. Professor Boekema is hoogleraar Economische Geografie en bijzonder hoogleraar (Eu)regional Management aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Daarnaast is hij als hoogleraar Regionale Economie verbonden aan de Universiteit Tilburg. Hij geldt als expert op het gebied van regionale samenwerking en branding.

Ils Neuts is Hoofd Communicatie en Marketing van de Stad Antwerpen. Zij werd in 2011 genomineerd voor ‘Advertiser of the Year’ in België.

Er staan zeven themasessies op het programma. De congresdeelnemers gaan hierbij in gesprek met experts en ervaringsdeskundigen. Doelstelling van het NCC is immers kennisuitwisseling en kennisdeling. De volgende themasessies komen aan bod:

Wie kiest wordt gekozen, citymarketing aanpak van Eindhoven.
door Peter Kentie, directeur Eindhoven 365.

Kiezen en delen in de succesvolle reclamecampagne ‘Er gaat niets boven Groningen’.
door Dirk Nijdam, directeur Marketing Groningen.

Het belang van de vrijetijdssector voor een sterke city brand.
door Hendrik Beerda, Strategic Brand Consultant Hendrik Beerda Brand Consultancy

Citymarketing Scorecard: introductie van een nieuw instrument om rendement van citymarketing te bepalen.
door Lex Kruijver, directeur/partner BV De Nieuwe Aanpak en Gerben Baaij, directeur Dordrecht Marketing/lid bestuur Netwerk Citymarketing.

Kennistafel hosted door Nederlandse Vereniging voor Citymarketing.
Uitwisseling ervaringen en best practices bij "kiezen en delen" in citymarketing.

’t Stad is van iedereen: communicatiebeleid van de Stad Antwerpen nader belicht.
door Ils Neuts, Hoofd Communicatie en Marketing Stad Antwerpen (vervolg keynote).

Samenwerking van stakeholders in gemeenten.
door Rupert Parker Brady, hoofdredacteur Retail Visie, kennisplatform voor steden.

Het NCC wordt afgesloten met de uitreiking van de Nationale Citymarketing Trofee (NCT).

De jury onder voorzitterschap van Ralph Pans, voorzitter directieraad Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), reikt de prijzen uit aan de beste gemeente op het gebied van citymarketing in 2011. Tot 2 april kunnen gemeenten zich nog aanmelden voor de NCT en ook andere gemeenten nomineren.

Aanmelding Het NCC is gericht op het brede werkveld van citymarketing, stadspromotie en evenementen. Het gaat om ambtenaren en bestuurders van gemeenten en regio’s, citymarketeers en organisatoren van evenementen, maar ook om ondernemers, retail- en vastgoedsector,adviesbureaus, instellingen op het gebied van onderwijs en wetenschap, sport en cultuur.

Het NCC werkt samen met het Netwerk Citymarketing Nederland.

De aanmelding voor het NCC is opengesteld via de website www.nationaalcongrescitymarketing.nl